start verkoop project Minerve Edegem

nieuwbouw appartementen & woningen

Persbericht  04/12/2018

Met de start van de verkoop van het project Minerve wordt een nieuwe fase ingezet in de herontwikkeling van de verlaten Agfa-Gevaert bedrijfssite gelegen naast Fort V te Edegem tot een duurzaam, gemengd woonproject met een groen karakter.

In de eerste fase, die tegen 2021 klaar moet zijn, worden zestig appartementen en zestien woningen gerealiseerd van de hand van POLO Architects. Tegen 2025 moet de oude bedrijfssite 350 nieuwe woningen huisvesten omgeven door 23.500 vierkante meter groen. Tussen de woonblokken komen drie parkzones, twee speeltuinen en een groene rustzone. Daarnaast voorziet het gebied ook acht collectieve en 59 private tuinen.

transformatie van oude fabriekssite tot nieuwe groene wijk

De voormalige bedrijfssite van Agfa-Gevaert naast Fort V te Edegem is al jaren niet meer in gebruik. Door verdwenen activiteit staan de fabriekspanden leeg. Het grootste deel van de site bestaat uit verharde oppervlakken wat de waterhuishouding niet ten goede komt. Omliggende straten hebben geregeld te kampen met ernstige wateroverlast.

Architecten Achtergael en OMGEVING tekenden het masterplan voor de brownfieldsite. De transformatie omvat de sloop van weinig waardevolle industriële loodsen, het saneren van vrijgekomen grond en het oplossen van de rioleringsproblematiek van de wijdere buurt. Rond kwalitatieve publieke ruimtes worden wonen en andere functies georganiseerd. Industrieel erfgoed krijgt een centrale plek in het plan.

pioniersproject

Het project van POLO Architects wordt als eerste gerealiseerd op de site. Zestig appartementen en zestien woningen zijn georganiseerd rond een privaat binnenhof.

Het zuidwestelijke balkvolume biedt plaats aan 16 woningen; compacte starterswoningen, doorgroeiwoningen en bredere percelen met ruimere woningen. De grote diversiteit van woningtypes resulteert in een dynamisch gevelbeeld met afwisselende bouwhoogtes.

“Tijdens die eerste fase lanceren we een gloednieuw concept”, benadrukt Nicolas Bearelle, CEO van Revive. “Vier van de zestien woningen worden zogenoemde groeiwoningen. Dat zijn huizen van twee verdiepingen waar alles voorzien is om er op termijn nog een derde bouwlaag op te zetten. Zo kunnen jonge koppels eerst een betaalbare woning op maat kopen om er later op uit te breiden wanneer bijvoorbeeld hun gezin uitbreidt of wanneer ze meer financiële ademruimte hebben.”

De toevoeging van een U-vormig volume langs de noordoostzijde van de balk omsluit het geheel. Een binnenhof ontstaat. Deze nieuwe ruimte, ingericht als parktuin, zorgt voor samenhang, overzicht en intimiteit .

60 appartementen worden ondergebracht in het omsluitende volume. Wisselende bouwhoogtes en enkele hoogteaccenten bieden een grote diversiteit aan woningtypes en - groottes. In- en uitsprongen in het bouwvolume creëren terrassen en daktuinen.

respect voor Industrieel erfgoed

De gevels, opgetrokken uit rode baksteen, verwijzen naar de aangrenzende industriële loods, dewelke gerenoveerd en geïntegreerd wordt in het nieuwe masterplan. Een gelaagde compositie bestaande uit verschillende metselwerk verbanden in het nieuw opgetrokken volume verwijst naar het vakmanschap van de eeuwenoude baksteenbouwkunst.

duurzame wijk

De nieuwe woonwijk zet duurzaamheid op de eerste plaats: zo worden fossiele brandstoffen volledig geweerd, wordt er stevig ingezet op duurzaam watergebruik en worden de oude gebouwen gerecycleerd als fundering van de wegen. Ook de mobiliteit op de site wordt bekeken in het voordeel van voetgangers en fietsers.

Het pioniersproject van POLO Architects zet de transformatie in gang van een oude fabriekssite tot nieuwe groene wijk met woonerven, pleinen en parken.

www.minerve.info

download PERSTEKST Start verkoop project Minerve Edegem

3D: Revive

Ligging

Fort V- straat, Edegem

Oppervlakte

12.380 m²

in uitvoering

Opdrachtgever

Revive

Architecten Achtergael & OMGEVING

OVER POLO Architects

Het duo Mauro Poponcini & Patrick Lootens is uitgegroeid tot een architectenbureau met meer dan 90 medewerkers die werken vanuit ateliers in Antwerpen en Brussel aan opdrachten in heel België en daarbuiten.

Een bureau voor stedenbouw, architectuur & interieur met veel kennis, bouw-kunde en ervaring maar vooral een prachtig collectief van multidisciplinaire medewerkers waar ontwerpkracht, creativiteit en reflectie de boventoon voeren.

POLO Architects is een amalgaam: een creatief vat vol tegenstrijdigheden, waarin zowel grote projecten (commercieel, privaat, publiek) een plaats hebben alsook de (kleine) uitzonderingen.

Graag bewijst POLO Architects zich: opnieuw, samen, anders. Het vooruitzicht is prikkelend.

An DE DYCKER

graphic designer
PR & communication coordinator

add@polo-architects.be

Tavernierkaai 2 bus 28
B 2000 Antwerpen

POLO Architects Pers voorbehouden voor journalisten.
Ter ondersteuning van publicaties stelt POLO Architects persteksten en beelden onder voorwaarden beschikbaar aan pers en media. Gebruik voor andere doeleinden is niet toegelaten.

POLO Architects gebruikt de gegevens enkel om u een digitale nieuwsbrief te sturen. Uw gegevens worden met respect behandeld en niet voor andere doeleinden gebruikt.

U kunt zich op elk moment uitschrijven, via een link onderaan elke nieuwsbrief die u van ons ontvangt, of door contact op te nemen via info@polo-architects.be.

Meer Pers

UZ Leuven opent polikliniek van de toekomst

400 consultatieruimtes - 1 miljoen bezoekers per jaar

Persbericht 14/12/2018
UZ Leuven en de K.U. Leuven bouwen samen aan de Health Sciences Campus Gasthuisberg. Met de voltooiing van het nieuw Ambulant Centrum is het ziekenhuis klaar voor de stijgende ambulante patiëntenzorg.

De skyline van het Eilandje voorgoed hertekend

1000 nieuwe bewoners voor de Cadixwijk

Persbericht 14/11/2016
De eerste bewoners hebben hun intrek genomen in het nieuwe bouwblok ‘Cadiz’ aan het Kattendijkdok. Het gebouw, een ontwerp van POLO Architects en META architectuurbureau, vormt samen met het aansluitende (nog te realiseren) Wijkplein Cadix een nieuw referentiepunt van de herontwikkelde Cadixwijk in Antwerpen.